Kalbinės raiškos projektas „Pasaulis be sienų“

Ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbinės raiškos lavinimas yra svarbus jų visapusiškam vystymuisi. Tai padeda formuoti kalbos įgūdžius, skatina kūrybiškumą ir stiprina socialinį įsitraukimą. 2025 m. vasario 17–28 d. grupės „Ąžuoliukai“ ugdytiniai, bendradarbiaudami su ikimokyklinio ugdymo mokytojomis Vita Tavoriene ir Kristina Valčiukiene, logopede-specialiąja pedagoge Deimante Šniukaite, mokinio padėjėja Indre Taudoravičiene bei ugdytinių tėvais, įgyvendino trumpalaikį kalbinės raiškos projektą „Pasaulis be sienų“. Projekto tikslas – lavinti vaikų kalbinę raišką plečiant jų žodyną, skatinant aiškią tartį, rišlią kalbą ir kūrybinę saviraišką. Šiam tikslui pasiekti buvo taikomi interaktyvūs, STEAM ir kūrybiniai metodai, susiję su pasaulio pažinimu. Projekto metu vaikai, padedami mokinio padėjėjos, tyrinėjo gaublį, pasaulio atlasą ir atrado Australijos žemyną. Praktinėse veiklose jie ne tik matavo atstumą nuo Lietuvos iki Australijos centimetru, bet ir skaičiavo mastelio reikšmes, siekdami suprasti realų nuotolį. Tai padėjo jiems suvokti didelius atstumus ir jų matematinę išraišką, taip ugdant skaičiavimo ir erdvinio suvokimo gebėjimus. Diskusijų metu vaikai analizavo įvairias transporto priemones, kurios galėtų būti naudojamos kelionei į Australiją. Jie lygino jų greitį, kuro sąnaudas bei galimas alternatyvias kelionės trajektorijas, taip lavindami loginį mąstymą ir argumentavimo gebėjimus. Inžinerijos įgūdžiai buvo ugdomi per konstrukcines veiklas. Naudodami įvairius konstruktorius, vaikai kūrė lėktuvų modelius, eksperimentavo su jų formomis ir struktūra, siekdami suprasti aerodinamikos principus. Jie atliko bandymus, vertino lėktuvų stabilumą ir efektyvumą, ieškodami geriausių sprendimų. STEAM veiklos „Skrydis į Australiją“ metu vaikai kartu sukonstravo didelį lėktuvą, kuriame suprojektavo sėdimas vietas, piloto kabiną ir kitus elementus. Ši užduotis leido jiems praktiškai pritaikyti inžinerijos principus: analizuoti konstrukcijos tvirtumą, skaičiuoti vietų išdėstymą, numatyti lėktuvo svorio centrą bei aerodinamikos aspektus. Matematikos žinios buvo taikomos apskaičiuojant proporcijas, simetriją ir kitus matavimo aspektus. Kelionei į Australiją vaikai gaminosi „pasus“, įtvirtindami asmeninę informaciją. Jie taip pat ieškojo informacijos enciklopedijose, žurnaluose, apžiūrinėjo suvenyrus bei atributus su Australijai būdingais simboliais. Piešė Australijos vėliavą, žemėlapyje ieškojo didžiausių miestų, kopijavo jų pavadinimus, domėjosi miestų išskirtinumu bei dangoraižiais. Naudodamiesi informacinėmis technologijomis, vaikai virtualiai keliavo po Australiją, tyrinėjo kraštovaizdį, aptarė unikalias gamtos spalvas ir susipažino su šiame žemyne gyvenančiais gyvūnais. Jie netgi gamino populiarų australišką vaikų užkandį „Fairy bread“. Projekto metu ugdytiniai tyrinėjo Australijos aborigenų kultūrą, kalbą ir tradicijas. Kurdami koalos piešinį, išbandė tradicinį taškelinį aborigenų meno stilių. Vaikai gaminosi didžeridu – tradicinį Šiaurės Australijos aborigenų pučiamąjį instrumentą – naudodami kartonines tūtas. Jie tyrinėjo, kaip tūtos ilgis ir storis keičia garsą, mokėsi pūsti orą skirtingais būdais, kad išgautų įvairius tonus. Vaikai eksperimentavo su garsais, kūrė ritmus ir improvizavo, lavindami klausą bei kūrybiškumą. Veikla taip pat padėjo susipažinti su paprastais inžinerijos ir matematikos principais, pavyzdžiui, kaip garso aukštis priklauso nuo vamzdelio dydžio. Vaikai taip pat susipažino su Australijos aborigenų šokiais bei dainomis, bandė ritmiškai atkartoti šokių judesius. Naudodami simbolius ir ženklus, kūrė savas istorijas ant popierinių bumerangų ir jas pasakojo vieni kitiems. Vaikai dalijosi kelionės įspūdžiais, naudodami savo pačių pagamintą laidinį telefoną – sujungė du popierinius puodelius virve ir išbandė, kaip garsas keliauja per kietąją medžiagą. Vaikai stebėjo, kaip jų balsai sklinda per įtemptą virvelę, ir lygino garsą su įprastu kalbėjimu. Jie eksperimentavo su skirtingais virvelės ilgiais ir įtempimu, bandydami suprasti, kada garsas girdimas geriausiai. Ši veikla ne tik skatino vaikų smalsumą, bet ir padėjo jiems praktiškai pažinti garso sklidimo principus. Be to, vaikai lavino bendravimo įgūdžius, mokėsi dirbti porose ir dalytis savo patirtimi su draugais. Tai buvo smagus ir mokymuisi naudingas užsiėmimas, kuris derino žaidimą, tyrinėjimą ir atradimo džiaugsmą. Veiklą „Pokalbis telefonu“ padėjo įgyvendinti Gytarių progimnazijos 7A klasės mokinė Paula Bazaraitė. Projekto pabaigoje vaikai, naudodamiesi skaitmenine platforma „WordWall“, žaismingai įtvirtino žinias apie Australijos žemyną, skaičiavo žodžių skiemenis ir atliko jų garsinę analizę. Ugdytinių tėvai aktyviai prisidėjo prie projekto – kartu su vaikais namuose ieškojo įdomios informacijos apie Australiją, piešė Australijos gyvūnus bei gamtos objektus ir papildė Australijos žemėlapį. Tai užtikrino darželio ir namų ugdymo tęstinumą bei skatino vaikų ir tėvų bendravimą. Trumpalaikis projektas „Pasaulis be sienų“ skatino vaikų kultūrinį pažinimą, empatiją ir toleranciją. Jis lavino kalbinę raišką ir pasaulio pažinimą per praktines, interaktyvias veiklas. Vaikai plėtė žodyną, mokėsi aiškiai reikšti mintis, bendradarbiauti ir spręsti problemas. Eksperimentuodami ir kurdami jie patyrė atradimo džiaugsmą, o integruotos ugdymo sritys tobulino kalbinius ir mokslinius gebėjimus, skatindamos smalsumą bei kūrybiškumą.

 

Autorius:
Vita Tavorienė, Kristina Valčiukienė

Nuotraukos:
Indrė Taudoravičienė, Vita Tavorienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokytojams
  • DUK
Naujienų archyvas