Gamtamokslinė „STEAM darželis“ veikla „Oras. Vėjo galia“

Kovo 14–21 dienomis Šiaulių lopšelio-darželio „Eglutė“ STEAM centro mokytojos Vita Tavorienė ir Ieva Skrupskelytė organizavo gamtamokslinę „STEAM darželis“ veiklą „Oras. Vėjo galia“ Šiaulių miesto lopšelio-darželio „Pupų pėdas“, „Dainelė“, „Žiogelis“ ir „Eglutė“ ugdytiniams.

Veiklos metu vaikai diskutavo apie oro būtinybę gyvybei, samprotavo, kas nutiktų, jei oro nebūtų, praktiškai tyrinėjo oro savybes. Naudodami maišelį jie gaudė orą, aiškinosi, ar jį galima pamatyti, užuosti. Svarstyklių pagalba svėrė pripūstą ir tuščią balionus, lygino jų svorius ir darė išvadas, kad oras turi svorį. Eksperimentuodami susipažino su oro traukos dėsniu – šiaudelio pagalba pakėlė popieriaus gabalėlius, iš kurių sudėjo žodį „ORAS“, taip integruodami kalbinį ugdymą. Vaikai tyrinėjo vėjo jėgą – vėduoklių pagalba patalpoje „prisišaukė“ vėją ir stebėjo, kaip jis veikia įvairius objektus. Eksperimentuodami su ventiliatoriumi, aiškinosi, kaip skirtingo pločio, ilgio ir masės juostelės reaguoja į skirtingo stiprumo oro srautą. Formulavo išvadas, kad lengvesni daiktai kyla aukščiau, o sunkesni lieka vietoje arba kyla minimaliai. Matematinės veiklos metu vaikai skaičiavo taškelius, surado skaitmenis ir įvardino silpniausią bei stipriausią vėjo greitį. Stebėdami SMART lentoje vaizdo medžiagą apie vėtros, uragano ir viesulo daromą žalą, diskutavo apie gamtos reiškinių poveikį aplinkai ir žmonėms. Diskusijų metu aptarė ne tik vėjo žalą, bet ir naudą. Susipažino su vėjo jėgainių veikimo principu, jų poveikiu aplinkai bei atsinaujinančios energijos svarba. Vadovaudamiesi schemomis, iš LEGO kaladėlių konstravo vėjo jėgaines. Pasitelkę dirbtinį vėją – plaukų džiovintuvą – stebėjo, kaip oro srauto stiprumas ir kryptis lemia propelerių sukimosi greitį. Formulavo išvadas, kad tinkama vėjo kryptis ir stipriausias oro srautas priverčia propelerį suktis greičiausiai, o per silpnas vėjas nesukelia reikiamos jėgos. Naudodami planšetinius kompiuterius, vaikai skenavo QR kodus, atrado skirtingų vėjarodžių atvaizdus, susipažino su jų paskirtimi ir praktiškai tyrinėjo vėjo krypties poveikį, plukdydami savo pačių pasigamintus burlaivius. Formulavo išvadas, kad per stiprus vėjas gali apversti burlaivį, o tinkama vėjo kryptis padeda jam judėti norima trajektorija.

Visų veiklų metu vaikai aktyviai tyrinėjo, eksperimentavo, skaičiavo, lygino, kėlė hipotezes ir ieškojo atsakymų į probleminius klausimus. Šis procesas ne tik ugdė jų gamtamokslinį suvokimą apie orą ir vėją, bet ir skatino kritinį mąstymą, loginę seką bei kūrybišką sprendimų priėmimą. Veikla suteikė vaikams galimybę įgyti žinias per aktyvų, įtraukiantį ir patyriminį STEAM metodą.

 

 

Autorius:
Vita Tavorienė, Ieva Skrupskelytė

Nuotraukos:
J. Trepkuvienė, K. Valčiukienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokytojams
  • DUK
Naujienų archyvas